Pascha waniliowa

Na polskie stoły wielkanocne trafiła dzięki naszym rodakom z Kresów. Można ją przyrządzać na wiele sposobów, zawsze jednak z dobrego tłustego twarogu, masła, kremowej śmietany, żółtek i mnóstwa słodkich bakalii. 


Składniki:
  • 1 szklanka śmietany kremówki (min. 30%)
  • 1 laska wanilii
  • 1 kg tłustego twarogu
  • 200 g masła
  • 1 szklanka cukru
  • 1 cukier waniliowy
  • 5 żółtek
  • 100 g rodzynek
  • 100 g migdałów
  • 100 g kandyzowanej skórki pomarańczowej
  • skórka otarta z 1 cytryny
  • kieliszek rumu

Przygotowanie:
  1. Śmietanę należy zagotować z laską wanilii, przykryć i zostawić do ostygnięcia.
  2. Migdały parzymy, obieramy ze skórki i siekamy. Sparzone rodzynki namaczamy
    w rumie.
  3. W misce ucieramy żółtka z cukrem na puszystą masę.
  4. Wlewamy ostudzoną śmietanę (wyjmujemy z niej wanilię), mieszamy. Wstawiamy miskę do naczynia z gorącą wodą i mieszając podgrzewamy (ale  nie gotujemy!), aż masa zgęstnieje.
  5. Zdejmujemy z ognia, dodajemy masło, twaróg, cukier waniliowy, skórkę pomarańczową, rodzynki, migdały i skórkę otartą z cytryny, wszystko mieszamy. 
  6. Masę przekładamy do miski lub innej wysokiej formy wyłożonej gazą. Przykrywamy talerzykiem i obciążamy (ja użyłam słoika z wodą). Wstawiamy do lodówki na 12 godzin. Po wyjęciu paschę wykładamy na talerz (do góry dnem). Możemy ją udekorować bakaliami i owocami kandyzowanymi. 

  Przepis pochodzi z magazynu kulinarnego "Palce lizać".


Dobre rady:
  • Migdały do ciasta sparz wrzątkiem, przelej zimną wodą, odcedź i odłóż do ostygnięcia. W ten sposób bez problemu wyciśniesz je z luźnej skórki kciukiem oraz palcem wskazującym.
  • Przeznaczony na paschę twaróg musi być świeży i dokładnie odciśnięty. Ja wybrałam dostępny w sklepach twaróg sernikowy, który nie wymaga mielenia. Gotową paschę owiniętą gazą umieściłam w dużym sitku i pozostawiłam na noc w lodówce, by ściekła cała serwatka.  
Smacznego :)



Comments

Popular Posts