Marmurkowe brownies

Bardzo ciemne, gęste i czekoladowe ciasteczko! A właściwie skrzyżowanie pomiędzy ciastem i ciasteczkiem. Brownies różnią się formą i dodatkami. Najczęstszym amerykańskim dodatkiem są orzechy.  Można dodać także rodzynki np. namoczone w rumie, skórkę pomarańczową lub kandyzowany imbir. Według legendy, autorka przepisu Mildred "Brownie" Schrumpf zapomniała dodać do ciasta czekoladowego proszku do pieczenia. Niezrażona porażką, pokroiła niewyrośnięte ciasto na kwadraty i tak powstało amerykańskie brownies.

Składniki na ciasto:
  • 4 jajka
  • 6 łyżek masła
  • 1,5 szklanki cukru
  • 1 szklanka mąki
  • szczypta soli
  • 170 g gorzkiej czekolady
  • 1 łyżka mocnej kawy, np. espresso
  • 1/4 szklanki gorzkiego kakao
  • 1 łyżeczka ekstraktu z wanilii
  • 1 łyzka likieru kawowego

Składniki na masę serową:
  • 225 g serka smietankowego, np. Philadelphia
  • 1/4 kostki masła
  • 1/2 szklanki cukru
  • 2 jajka
  • 2 łyzki mąki
  • 1 łyżka likieru kawowego

Przygotowanie:

Czekoladę rozpuszczamy z masłem i kawą w kąpieli wodnej, lekko studzimy. Jajka ubijamy, stopniowo dodając cukier i ubijamy do momentu, aż masa będzie lekka i puszysta. Następnie dodajemy mąkę, kakao i delikatnie mieszamy. Na koniec dodajemy ekstrakt z wanilii, likier kawowy i rozpuszczoną czekoladę z masłem. Wszystko dokładnie mieszamy. 

Serek z masłem ucieramy mikserem na gładką masę, dodajemy cukier i  dalej ucieramy na jednolitą, puszystą masę. Dodajemy jajka, mąkę i likier kawowy. Masa ma być rzadka i lejąca.
 
Piekarnik rozgrzewamy do 180 C. Formę 33x23 cm smarujemy masłem. Następnie prawie całe ciemne ciasto wlewamy do formy, zostawiając ok. pół szklanki. Na wierzch wlewamy masę serową i rozprowadzamy równomiernie po cieście. Łyżką nakladamy pozostałe ciasto, delikatnie mieszamy patyczkiem tworząc na powierzchni efekt marmurkowania.  

Tak przygotowane ciasto pieczemy około 30 minut, aż  się lekko zarumieni. Studzimy na kratce i podajemy pokrojone na kwadraty.



  • Ten pyszny przepis znalazłam w internecie, pochodzi ze strony cincin.cc.
  • Mniejsza foremka, tak jak w przepisie bajaderki byłaby lepsza, ale ja użyłam trochę większej (30x40 cm) - taką miałam akurat pod ręką.
  • Z konieczności uzyłam kilku zamienników: esencję waniliową zastąpilam 3 kroplami aromatu waniliowego i 3 łyżeczkami cukru waniliowego. Poza tym dodałam aż dwie tabliczki czekolady (200 g), dzieki temu brownie smakuje intensywniej.

Smacznego :)

    Comments

    Popular Posts